شنبه, ۵ مهر ۱۴۰۴ / قبل از ظهر / | 2025-09-27
کد خبر: 8088 |
تاریخ انتشار : ۰۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰ | ارسال توسط :
۰
2
ارسال به دوستان
پ

لنگرود – سخن سر دبیر – مدتی است که در شهر لنگرود یک اتفاق و رویداد فرهنگی ، بدون شاید تبلیغات و بزرگ نمایی رسانه ای در حال پی گیری می باشد.این برنامه ی فرهنگی به ظاهر ساده ، کاری است از شهرداری لنگرود ، که به صورت هفتگی در محله های شهر برگزار می گردد.درونمایه […]

لنگرود – سخن سر دبیر – مدتی است که در شهر لنگرود یک اتفاق و رویداد فرهنگی ، بدون شاید تبلیغات و بزرگ نمایی رسانه ای در حال پی گیری می باشد.این برنامه ی فرهنگی به ظاهر ساده ، کاری است از شهرداری لنگرود ، که به صورت هفتگی در محله های شهر برگزار می گردد.درونمایه این فعالیت فرهنگی با محوریت اطلاعات عمومی و با هدف افزایش سطح آگاهی و دانش،در مخاطبانش است.

photo_2016-08-23_00-27-36 PhotoGrid_1535479177728 IMG_20180828_222808_807 IMG_20180828_222806_075
شهرداری لنگرود در ایام تابستان،سومین دوره مسابقه اطلاعات عمومی را در محلات شهر برگزار می نماید.

شاید نکته قابل توجه در برگزاری این فعالیت فرهنگی اجتماعی ، محور قراردادن و حضور در محله های شهر است. برای اولین بار شاید در طول تاریخ لنگرود باشد که در حوزه فرهنگی ، نهاد یا اداره ای با ورود به محله های لنگرود به صورت هفتگی به مدت ۳ ماه کار فرهنگی اجتماعی انجام داده است .
هر هفته بصورت مستمر و دائم در یکی از محله های لنگرود و حضور و استقبال خوب اهالی هر محله ، این واقعیت را می رساند که شهرداری لنگرود در زمینه فعالیت فرهنگی و پرداختن به مسائل این حوزه در محله ها در ایام تابستان ، نمره قابل قبولی دریافت کرده است. این برنامه در قالب یک مسابقه طراحی شده که در درونمایه خود ، انواع اطلاعات عمومی شامل ، پزشکی ، ادبیات، تاریخ ، جغرافی ، احکام و معارف، هنری ، سیاسی و…. را به مخاطبانش عرصه می کند.
این نکته حائز اهمیت است که یک مسابقه خوب ، باید از مسیر سرگرمی سازی ، حوزه شناختی مخاطب را افزایش دهد، و به اطلاعات او بیافزاید بنحوی که بعد از پایان برنامه ، احساس کند اوقات فراغتش غنی شده است. به این روش ، هم ، ارتباطش با برنامه عمیق تر می شود، هم می توان ذائقه مخاطب را ارتقاء داد. جالب اینجاست که موفقیت برنامه به مشارکت مخاطب است. درگیر کردنی که او را به مشارکت کردن ترغیب می کند. برنامه ای که درگیر کننده باشد با تنها یک مخاطب در هر جمع،می تواند، مخاطبان دیگر را هم به دست بیاورد. زیرا همان یک نفر چنان سر ذوق می آید که درباره مسابقه با جمع دوستان و خانواده اش صحبت می کند.
در حال حاضر که جامعه نیاز به نشاط اجتماعی و غنی سازی اوقات فراغت و تفریحات سالم در محلات را می طلبد ، شهرداری لنگرود در یک اقدام بی نظیر ، سومین سال متوالی است که این مهم فرهنگی را به فعل خواستن صرف کرده است. و شاید با کمترین بوجه فرهنگی و کمبودهای سخت افزاری ، توانسته است به درستی جامعه هدف خود را تعیین کرده و محله محوری ، مخاطبان خود را در جهت رشد آگاهی و دانش افزایی و آشتی با کتاب قرار دهد.
برگزاری این مسابقه نشان می دهد که طراحان و عوامل اجرای برنامه توانسته اند برنامه ریزی درستی برای غنی سازی اوقات فراغت مردم شهر خود داشته باشند. می طلبد که مدیران شهری با حمایتی همه جانبه از طراحان و متخصصان ، حوزه فرهنگی ، گامی موثقر در جهت رشد حقوق شهروندی داشته باشند.
با دیدن مسابقه اطلاعات عمومی و دیگر فعالیت های فرهنگی شهرداری مانند مسابقات کتابخوانی در شهر ، به این باور می رسیم که دیگر شهرداری از نگاه حوزه تک بعدی و ارائه تسهیلات عمرانی و خدماتی ، خارج شده و توسعه و ترویج فعالیت فرهنگی و هنری را پیش فرض وظایف خود قرار داده است.
ارتقاء سطح فرهنگی شهروندان یکی از نقش های اصلی شهرداری در شهر است.هیچ عاملی بیش از گسترش فعالیت های فرهنگی نمی تواند شهروند خوب بسازد و همین موضوع اهمیت بیشتر شهرداری ها را روی مسائل فرهنگی نشان می دهد.
اگر شهرداری لنگرود،از نقش خدماتی خود فراتر برود و در مسیر فرهنگی بصورت مشارکت عمومی بپردازد، آن وقت رشد فرهنگی ،حس مشارکت و همکاری را برای مدیریت شهری و شهروندان به وجود می آورد و در این تعامل و مشارکت فرهنگی ، طرفین ذینفع خواهند بود.
مسابقه اطلاعات عمومی نشان داد که یک برنامه فرهنگی چگونه می تواند مشارکت و تعامل بین شهروند و مدیریت شهری را فراهم کند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط لنگرود در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید