استاندار گیلان،گفت با اینکه نباید سرمایهگذار را سرگردان کنیم، گفت: اولویت ما در سال ۹۷ رفع مشکل اشتغال است. به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، دکتر مصطفی سالاری در جلسه شورای برنامه ریزی استان، اظهار کرد: اقدامات و عملکرد شورای برنامهریزی استان در سال جدید باید هدفمندتر از گذشته شکل بگیرد و کارکرد حداکثری و […]
استاندار گیلان،گفت با اینکه نباید سرمایهگذار را سرگردان کنیم، گفت: اولویت ما در سال ۹۷ رفع مشکل اشتغال است.
به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، دکتر مصطفی سالاری در جلسه شورای برنامه ریزی استان، اظهار کرد: اقدامات و عملکرد شورای برنامهریزی استان در سال جدید باید هدفمندتر از گذشته شکل بگیرد و کارکرد حداکثری و اجرایی برای توسعه استان داشته باشد.
وی با بیان اینکه بخشی از نتایج نهایی کمیته های ۴۸ گانه در برگیرنده مسائل مختلف استان است، تاکید کرد: کمیتههای مختلف هرچه زودتر نسبت به انتقال نتایج و طرح موضوعات در شورای برنامهریزی استان اقدام کنند.
استاندار گیلان اضافه کرد: اعتقاد راسخ دارم باید براساس خرد جمعی پیش برویم و آنچه در کمیتههای ۴۸ گانه انجام میشود دقیقا منطبق بر خرد جمعی است و بایستی مبنای عملکرد ما قرار گیرد.
این مقام مسئول، با بیان این مطلب که از نظر من باید فقط ۱۰ الی ۲۰ درصد از دغدغه ذهنی شورای برنامهریزی استان معطوف به توزیع اعتبارات باشد، تصریح کرد: برنامهریزی برای توسعه استان در قالب رفع موانع در حوزههای مختلف توسعهای، سایستگذاری و کمک به بهبود شرایط جامعه میتواند بدون داشتن منابع مالی و اعتباری نیز محقق شود و برای اجرایی شدن آن نیز به کمک و همراهی دستگاههای نظارتی نیاز است.
وی انتظار خود از دستگاههای نظارتی را مبتنی بر رفتار صرفا نظارتی دانست و خاطرنشان کرد: سیاستگذاری، تشخیص مصلحت، تشخیص اداره و تشخیص هویتی واژگانی است که متوجه دولت و دستگاه اجرایی است و در همه دنیا نیز جا افتاده است؛ انتظار از دستگاه نظارتی این است که انطباق تصمیمات دستگاههای اجرایی با قانون را بررسی و پیگیری کند نه اینکه خود به حوزه اجرا ورود کند؛ تشخیص اجرایی و اداری با دستگاه اجرایی است.
سالاری اضافه کرد: اگر یک ماده قانونی یا یک آیین نامه با یک مصوبه بالادستی ناهمخوان است کاملا درست است که دستگاه نظارت ورود کرده و پیگیر شود، اما تعیین صلاح و مصلحت برای اتخاذ یک تصمیم اجرایی و اداری در حیطه دستگاه نظارت نیست؛ اگر قرار باشد دستگاه نظارتی در حوزه اجرا نیز ورود کند پس اساسا دلیل شکل گیری ادارات عریض و طویل و دستگاههای اجرایی چیست؟! دولت سیاستگذاری میکند، مسیر را مشخص میکند و ما موظف و ملزم به اجرای سیاستهای دولت هستیم.
نماینده عالی دولت در گیلان، با بیان اینکه اقتدار زورآزمایی نیست و اقتداری که برای دستگاههای اجرایی صرفا باز دارنده باشد، برای توسعه استان نیز بازدارنده، خواهد بود، تاکید کرد: شهامت را از مدیران نگیریم؛ کاری نکنیم برای ایجاد وظایف قانونی خود اجازه بگیرند؛ این رفتار به کشور، نظام، انقلاب و آحاد جامعه آسیب میزند.
وی تصریح کرد: اقتدار این است که با همراهی و همیاری یکدیگر، در چارچوب قانون و با در نظر گرفتن حیطه بندی و طبقه بندی اختیارات و وظایف محوله به سمتی پیش رویم که عملکرد ما رضایت مردم را به همراه داشته باشد.
استاندار گیلان، با تاکید به مدیران دستگاههای اجرایی مبنی بر اینکه اگر ذرهای مغایرت در رفتار اداری خود نسبت به سیاستهای اجرایی دولت و قوانین جاری کشور احساس میکنید به جد اصلاح رویه کنید، خاطرنشان کرد: ما به کمک دستگاههای نظارتی نیاز داریم و طبق قانون نیز انتظار داریم اگر تشخیص مدیری ناقض یک قانون باشد دستگاه نظارتی ورود کرده و متناسب با نوع موضوع با روشهای مختلف نظیر تذکر، مشاوره یا حتی برخورد البته در چارچوب قوانین جاری کشور اعمال نظر کند؛ اما مجموع عملکرد و رفتار سازمانی ما باید به نفع مردم و کشور و منطبق با خواست آحاد ملت باشد.
وی اضافه کرد: مردم انتظار ندارد ما روی هم را کم کنیم؛ مردم انتظار ندارند به قیمت اینکه دستگاههای اجرایی به یکدیگر نیازمند شوند و تعاملها از بین رود، برای خود اقتدار بخشی ایجاد کنیم.
سالاری، با ابراز تاسف از اینکه گاها برخی ادارات با عدم پاسخگویی به موقع استعلام ها، موجب کندی خدمات رسانی به مردم میشوند، گفت: این نوع رفتار چه دستاوردی دارد؟!
این مقام مسئول افزود: بسیاری از این مسائل در نشستهایی این چنینی و همینطور در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی استان و بخشی نیز از طریق مذاکره و گفتگو قابل حل است؛ یقینا نیت همه خدمت است و بهتر آنکه درجایی که لازم است، رفتار خود را اصلاح کنیم.
وی اظهار کرد: همواره گفتهام و باز هم تکرار میکنم آنچه باید مبنای رفتار اداری ما قرار گیرد این است که بدانیم در کجا کار قرار داریم، وضع حال حاضر چگونه است، به کجا و کدام نقطه هدف میخواهیم برسیم و راه رسیدن به آن چیست؟
استاندار گیلان اضافه کرد: در واقع هدف از این نشست، بررسی همین چالشها است و هرچه به غیر این رفتار کنیم بیراهه رفتهایم.
وی با اشاره به بخشنامه دولت مبنی بر لزوم تولید ۲۰ درصد از برق مصرفی استانها از طریق انرژی خورشیدی و با بیان اینکه طبعا هر استان در حوزه خاصی ظرفیتهای مشخص و قابل ملاحظهای دارد، بیان کرد: در برخی حوزهها در استان ظرفیتی بیشتر و در برخی حوزهها ظرفیتی کمتر نسبت به سایر نقاط کشور داریم و بدیهی است در نقاطی که مشکل داریم لازم است با استدلال و ارائه بسته پیشنهادی مدون، دولت را متقاعد به تجدید نظر کنیم؛ معتقدم باتوجه به اقلیم گیلان درخصوص تامین ۲۰ درصد از برق مصرفی از طریق انرژی خورشیدی نیاز به بازبینی دولت و کاهش این مقدار است.
سالاری، با بیان اینکه امروز در دنیا فرهنگ سازی در کنار تجاری سازی ارائه میشود، گفت: امروز باید با عدد فرهنگ سازی کنیم؛ به عنوان مثال برای اصلاح الگوی مصرف باید تحلیل دقیقی بر رفتار مصرفی بخشهای مختلف جامعه نظیر کارخانجات و حتی ادارات دولتی داشته باشیم.
استاندار گیلان، با تاکید بر لزوم کارا و اجرایی بودن جلسات شورای برنامهریزی استان، تصریح کرد: به طور مشخص درخصوص موضوع برق استان انتظار دارم شرکت برق منطقهای بررسی و تحلیل خود از میزان برق مصرفی کارخانجات و ادارات در پیکهای مصرفی مختلف را ارائه دهد و برمبنای آن پیش رویم؛ این تحلیل ها مقصد را برایمان مشخص می کند.
وی با بیان اینکه با فرهنگ سازی مخالف نیستم، سیاست دولت نیز همین است و نیاز به تبلیغات رسانهای صدا و سیما به شدت احساس میشود، تصریح کرد: فرهنگ سازی فقط گفتن نیست؛ دنیا به این نتیجه رسیده است تا زمانی که کاهش مصرف نفعی نداشته باشد، جامعه تبعیت نمیکند و ما باید برای ترغیب مردم به کاهش مصرف انرژی بسته تشویقی در نظر بگیریم.
سالاری، با تاکید به لزوم فعالیت مستمر و دقیق ستاد اقتصاد مقاومتی استان و با بیان اینکه این ستاد نقشی پشتیبان محور دارد، تصریح کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی استان مشتکل از مدیران ارشد، نمایندگان مجلس و دستگاه های نظارتی است و روند آن باید منجر به روان سازی، رفع موانع توسعه و پشتیبانی از دستگاههای اجرایی استان شود.
استاندار گیلان، در پایان سخنانش با بیان اینکه نباید سرمایهگذار را سرگردان کنیم، تاکید کرد: اولویت ما در سال ۹۷ رفع مشکل اشتغال است.