لنگرود نیوز – رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از بیانات خود در اول فروردین سال ۱۳۹۷ در مشهد مقدس به تبیین راهکارهایی برای حمایت و اجرای شعار «حمایت از کالای ایرانی»، پرداختند که از منظر علم بازاریابی شاید نقطه عطف و همچنین نقطه ضعف در بازاریابی کالاهای ایرانی باشد که تاکنون از ظرفیتهای آن […]
لنگرود نیوز – رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از بیانات خود در اول فروردین سال ۱۳۹۷ در مشهد مقدس به تبیین راهکارهایی برای حمایت و اجرای شعار «حمایت از کالای ایرانی»، پرداختند که از منظر علم بازاریابی شاید نقطه عطف و همچنین نقطه ضعف در بازاریابی کالاهای ایرانی باشد که تاکنون از ظرفیتهای آن به نحو مطلوبی استفاده نشده است.
ایشان در ابتدای سخنان خود و در تشریح انتخاب شعار سال بیان کردند که شعار سال با دو منظور مطرح میشود؛ یکی جهت دادن به سیاستهای اجرایی و عملکرد مسئولان دولتی و حکومتی و دیگری توجه افکار عمومی به اینکه چه مسئلهای امروز برای کشور مهم است و اینکه امروز حمایت از کالای ایرانی به یک مسئله مهم تبدیل شده است. ایشان در ارتباط با کیفیت تولیدات، حدیثی از رسولاکرم (ص) را بیان کردند که نشان میدهد انجام کار زیبا و با کیفیت و آنچه تولید میشود باید براساس سلیقه و نیاز مردم باشد که این همان نیازسنجی و خواست مشتریان در علم بازاریابی است و باید ازسوی تولیدکنندگان مورد توجه قرار بگیرد. شرکتهایی که محصولات خود را بدون توجه به نیاز و خواست مشتریان تولید میکنند، ممکن است محصول نهایی مورد استقبال قرار نگیرد و آسیبهای ناشی از شکست را به همراه خواهد داشت. کیفیت محصول تولیدی یا همان دوام و ماندگاری، از اهمیت بالایی در برنامهریزی بازاریابی محصول برخوردار است؛ بنابراین ثبات و تداوم کیفیت به معنای آن است که مشتریان سطح یکسانی از کیفیت را در طول مصرف محصول تجربه کنند که منجر به تکرار خرید و در نهایت تبلیغات دهانبهدهان ازسوی آنها شود. شاید یکی از موارد مغفولمانده ازسوی مسئولان کشوری و تولیدکنندگان، بازاریابی خارج از کشور که نتیجه آن صادرات محصول ایرانی است، باشد که باید بهعنوان یکی از موضوعهای جدی در حمایت از کالای ایرانی مدنظر قرار بگیرد. شاید بازاریابی نخستین گام مهم در امر صادرات کالا باشد. بازاریابی صادراتی یعنی شناخت بازارهای خارجی و راههای نفوذ به آن از طریق مذاکره با خریداران خارجی، حضور در نمایشگاههای بینالمللی، ارتباط با رایزنان بازرگانی در اتاقهای بازرگانی و سفارتخانهها، شناسایی کالاهای رقبای خارجی از نظر کیفیت و نرخ در بازار مورد نظر و… که از طریق تعامل تولیدکنندگان با دولتیها و حمایت مسئولان دولتی از تولیدکنندگان قابل تحقق است. همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود فرمودند ایران بهطور مستقیم با ۱۵ کشور جهان در ارتباط است و این بازارها که از نظر ارزشهای دینی و مذهبی با هم یکسان است، میتواند فرصت بسیار بزرگ و مهمی برای محصولات ایران در بازارهای صادراتی به شماراید که تعامل و حمایت وزارتخانههای امور خارجه و صنعت، معدن و تجارت را میطلبد تا تولیدکنندگان ایرانی بتواند از طریق بازاریابی رابطهمند با تاجران این کشورها، محصولات خود را به این بازارها صادر کنند و نتیجه آن ایجاد اشتغال و ثروت ملی برای کشور خواهد بود.
ایشان در بخش دیگری از بیانات خود درباره نرخگذاری محصولات ایرانی فرمودند: «یکی از کارهای بسیار مهم در کشور این است که بتوانیم تولید داخلی رقابتپذیر با کالای خارجی به وجود بیاوریم؛ در حد امکان ارزانتر از کالای خارجی بتوانیم تولید کنیم که البته خود این مقدماتی دارد؛ برخی مقدمات برعهده دولت و برخی هم برعهده تولیدکنندگان است.»
رقابتپذیری، معیاری کلیدی برای ارزیابی درجه موفقیت کشورها، صنایع و بنگاهها در میدانهای رقابت سیاسی، اقتصادی و تجاری به شمار میآید، بدین معنی که هر کشور، صنعت یا بنگاهی که از توان رقابتی بالایی در بازارهای رقابتی برخوردار باشد، میتوان گفت از رقابتپذیری بالاتری برخوردار است؛ بنابراین با توجه به سخنان معظم له، آنچه بهعنوان عامل رقابتپذیری مطرح شده، نرخ رقابتی در کنار کیفیت محصول تولیدی است که باید هم ازسوی تولیدکننده و هم ازسوی دولت مورد توجه جدی قرار بگیرد. موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی ایران در منطقه و همسایگان آن و شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر منطقه، فرصت بسیار مناسبی از نظر اقتصادی و تجاری برای صادرات محصولات کشاورزی و خدماتی بهعنوان یک مزیت نسبی فراهم آورده است، بنابراین آنچه وظیفه دولت بهویژه وزارت امور اقتصادی و دارایی است جلوگیری از قاچاق کالا و مدیریت در ورود بیرویه کالاهای مشابه تولید داخل از گمرکات و ارائه تسهیلات ریالی کمبهره به واحدهای تولیدی و دریافت مالیات از فروش تولید داخل نسبت به محصولات خارجی است. در اینباره، وظیفه تولیدکننده نیز استفاده از فناوریهای روز جهان و افزایش بهرهوری نیرویانسانی با استفاده از روشهای جدید برای کاهش نرخ تمام شده است.
در پایان درباره آنچه از بیانات رهبر معظم انقلاب در مبحث بازاریابی و حمایت از محصولات ایرانی در سال «حمایت از کالای ایرانی» بیان شده بهطور خلاصه میتوان به بررسی بازار هدف و نیاز مشتری، افزایش محصول تولید از روشهای گوناگون از جمله رقابتپذیری در نرخ، کیفیت و بهرهوری، بازاریابی یکپارچه و رابطهمند با کشورهای همسایه جهت صادرات محصول، ایجاد فرصتهای مناسب سرمایهگذاری در تولید محصولات داخلی و حمایتهای دولت از تولیدکنندگان و در نهایت سودآوری که همان اشتغال نیروی جوان و متخصص و ایجاد ثروت ملی است، اشاره کرد.
حمیدرضا یعقوبیآوینی – کارشناس ارشد کسبوکار