جامعه خبری تحلیلی لنگرود بنابه رسالت خبری به نقل از ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول روزهای گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده […]
جامعه خبری تحلیلی لنگرود بنابه رسالت خبری به نقل از ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول روزهای گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.
۸ نکته درباره مصوبه جدید مجلس: نمایندگی برای بار چهارم ممنوع
نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کردند که طبق آن، هر نماینده می تواند تنها سه دوره پیاپی نماینده مجلس شود و نمی تواند برای بار چهارم کاندیدای نمایندگی پارلمان شود. درباره این طرح نکات زیر قابل توجه است:
1- طول مدت نمایندگی مجلس ۴ سال است و قوانین و شرایط آن را مجلس تصویب خواهد کرد. بنابراین مصوبه مجلس، منافاتی با قانون اساسی ندارد چرا که قانون اساسی در این باره تکلیفی مشخص نکرده و همه چیز را به مجلس واگذار کرده است.
2- یکی از سودمندی های این طرح این است که چرخش نمایندگی را تضمین می کند. در برخی شهرها، نمایندگانی با استفاده از موقعیت خود و ایجاد روابط ویژه با نهادهای قدرت عرصه را بر دیگران تنگ می کنند و اجازه رشد به دیگران برای رقابت نمی دهند.
3 – یکی از نگرانی های برخی نمایندگان این است که اگر مواضعی بگیرند ممکن است دور بعد رد صلاحیت شوند. این مصوبه می تواند دستکم در دوره سوم، نطق این قبیل نمایندگان را باز کند و به آنها شجاعت بیشتری برای دفاع از حقوق ملت بدهد.
4 – کسی که توانایی و هنری دارد می تواند هر آنچه در چنته دارد را در ۱۲ سال نمایندگی عرضه کند و بعد از آن عمدتاً دچار روزمرگی و بی انگیزگی می شود و کارایی لازم را نخواهد داشت. لذا همان بهتر که عرصه را برای نیروهای جدید خالی کند.
5 – با حضور افراد جدید در انتخابات، شور و اشتیاق انتخاباتی بالاتر می رود و مردم با انگیزه قوی تری در انتخابات مجلس شرکت می کنند.
6 – نمایندگان شهرهای مختلف هر چه میزان اقامت شان در تهران بیشتر باشد، احتمال اقامت دائم شان در پایتخت نیز بالا می رود. این در حالی است که بهتر است از وجود آنها که کوله باری از تجربه در مجلس دارند، در استان ها استفاده شود و ذخیره مدیریتی شهرها به نفع تهران خالی نشود.
7 – جریان های سیاسی و اندک احزاب نیم بند موجود به تکاپو می افتند که مدام نیروهای جدید و جوان تربیت و برای رفتن به مجلس آماده کنند نه این که با چند عنصر ثابت مدام، به انتخابات بیایند و تکرار مکررات کنند.
8 – امیدواریم بعد از مدتی به صرافت نیفتند که استثناهایی بر این طرح بتراشند و آن را از حیّز انتفاع ساقط کنند (مانند آنچه در قانون منع به کار گیری بازنشستگان شاهد بودیم).
منبع: وبسایت خبری «عصر ایران»
بختیار: ممنوعیت نمایندگی مجلس بعد از سه دوره متوالی باعث پویایی مجلس میشود

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه منع کاندیداتوری برای انتخابات مجلس پس از سه دوره متوالی نمایندگی منجر به چرخش مدیریتی میشود، گفت: شرایط امروز اقتضا میکند که در نظامات اجرایی، قضائی و تقنینی یک چرخش مدیریتی انجام شود.
علی بختیار در گفتوگو با ایسنا درباره معایب و محاسن مصوبه مجلس در خصوص ممنوعیت کاندیداتوری نمایندگی مجلس پس از سه دوره متوالی بیان کرد: از آنجا که ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در سطح گستردهای انجام شد اکنون نیز نوبت مجلس است.
این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه با بیان اینکه در اکثر پارلمانهای دنیا بعد از سه دوره نمایندگی در مجلس عوام، نمایندگان یا به مجلس سنا یا به سایر بخشهای مشاورهای میروند و در آنجا از تجارب این افراد استفاده میشود، اظهار کرد: در مجلس نمایندگانی داریم که حتی بیش از سه دوره متوالی نماینده بوده اند و باید از ظرفیت آنها در سایر بخشهای کشور استفاده شود.
نماینده گلپایگان در مجلس در ادامه با بیان این که این امر باعث میشود چرخش مدیریتی در کشور شکل گیرد، تصریح کرد: شرایط اقتضا میکند که نظامات اجرایی، قضائی و تقنینی یک چرخش مدیریتی داشته باشند و در درون قوه مقننه نیز این چرخش نیاز است. از سوی دیگر این موضوع به تحرک و پویایی مجلس کمک میکند. اصولاً مجلس باید مکانی پرتحرک باشد. اینکه دائماً ۱۰۰ یا ۱۲۰ نماینده در همه ادوار حضور داشته باشند باعث میشود مجلس از پویایی و تحرک لازم برخوردار نباشد.
بختیار در ادامه تاکید کرد: از نظر مجلس ممنوعیت کاندیداتوری نمایندگان بعد از سه دوره متوالی با قانون اساسی مغایرتی نداشته اما به هر حال نظر نهایی را شورای نگهبان در این زمینه خواهد داد. از آنجایی که به طور صریح در هیچ اصلی از اصول قانون اساسی بر این موضوع تاکید نشده به نظر نمیرسد ایراد قانون اساسی به آن وارد باشد.